Säännöt
Freestyle kilpailumuodot
-Routine
Rutiineja pidetään yleisesti freestylen kuninkuuslajina. Pelaaja suunnittelee valitsemaansa musiikkiin kahden minuutin koreografian, jonka tuomarit arvostelevat kriteereinä vaikeus, näyttävyys, monipuolisuus, kontrolli ja kokonaisuus. Rutiinit ovat vanhin kisamuoto ja nykyään tarkkaan suunnitellut näytökset saavat yleisön haukkomaan henkeään näyttävyydellään ja teknisyydellään. Aloittelijoiden sarjassa aika on 1½ minuuttia.
-Circle
Vielä nuori kilpailumuoto pistää kilpailijat vastakkain freestylen katuelementissä, ringissä. 4-5 pelaajaa samassa ringissä, yksi footbag, kaksi kierrosta, neljä vuoroa molemmilla kierroksella. Vuorojen lukumäärä saattaa vaihdella. Ensimmäisten vuorojen aikana pelaajat yrittävät vakuuttaa tuomarit monipuolisuuden kanssa, viimeisillä vuoroilla mitataan vaikeutta. Kuten normaaleissakin rinkipeliolosuhteissa, kun pallo putoaa on seuraavan pelaajan vuoro, mutta jos footbag karkaa kontrollista kahdella ensimmäisellä tempulla saa pelaaja sääntöjen mukaan uuden yrityksen. Tämä sääntö kannustaa yrittämään vaikeampia temppuja.
-Shred30
Shredissä pelaajalla on kolmekymmentä (30) sekuntia aikaa suorittaa mahdollisimman paljon temppuja. Suoritus kuvataan ja pisteet lasketaan myöhemmin kameralta perustuen pelkästään temppujen puhtauteen ja niitten pistearvoihin. Mitä arvokkaampia temppuja ja mitä monipuolisempi suoritus, sen suuremmat pisteet. Monet pelaajat käyttävät paljon aikaa mahdollisimman hyvän shredin suunnittelemiseen ja harjoitteluun.
-Request contest
Requestissa tuomarit suunnittelevat etukäteen kahdesta tempusta koostuvia linkkejä, joita pelaajat sitten yrittävät saada onnistumaan. Pelaajalla on kolme yritystä, valittavana joka kierroksella kaksi erilaista linkkiä ja vaikeus kasvaa joka kierroksella.
-Sick3
Kyse on kolmen mahdollisimman vaikean ja näyttävän tempun suorittamisesta puhtaasti ja tyylikkäästi. Pelaaja itse suunnittelee kolmen tempun sarjan. Arvostelussa katsotaan temppujen puhtautta, monipuolisuutta ja vaikeutta. Kilpailun järjestäjästä on kiinni kuinka monta yritystä pelaajilla on temppusarjojen suorittamiseen ja tarvitseeko ne ilmoittaa etukäteen tuomareille. Yleensä yrityksiä on joko yhteensä seitsemän, tai jos sarjat ilmoitetaan etukäteen saa valita kaksi eri sarjaa ja molemmille on kolme yritystä kummallekin.
-Ironman ja Rippin’ run
Molemmat kisamuodot ovat enemmänkin showkisailuja, kuin vakavia. Ironmanissa kaksi pelaajaa kerrallaan pelaa yhtä aikaa ja kuka ensiksi menettää pallon hallinnan tippuu pelistä ja näin pelaajat etenevät pudotussysteemillä kunnes kaksi on jäljellä. Kisa vaatii kestävyyttä sillä kun viimeiset kaksi ovat jäljellä on jo monta pitkää suoritusta takana. Rippin’ runissa kaikki osanottajat aloittavat yhtä aikaa ja viimeinen pelaaja pallo hallussa on voittaja.
Freestylen katusäännöt
Vapaamuotoisessa kilpailujen ulkopuolisessa katufreestylessä pelaajat kerääntyvät usein rinkiin pelaamaan. Näin tekevät aloittelijat ja ihan freestylen kovimmatkin pro-pelaajat. Rinkipeli on yleisin pelitapa ja pelaajille keino pitää hauskaa ja ottaa mittaa toisistaan.
Freestylen yksi parhaita puolia on se, että samassa ringissä voi aivan hyvin pelata juuri footbagin aloittanut pelaaja ja lajin huipputaituri. Aloittelijoille tärkeintä on vain yrittää pitää footbag ilmassa sen tippumatta maahan,.mutta kun aletaan sitten vääntämään freestyleä oikeen tosissaan tulevat mukaan temppusarjat.
Temppusarjat
Edistyessäsi freestylessä huomaat vähitellen, että pystyt alkamaan linkittämään temppuja eli tekemään temppusarjoja. Näihin temppusarjoihin ja niiden vaikeusasteisiin perustuu freestylen pro pelaajien rinkipelaaminen. Tarkoituksena potkimisen sijasta pelata ainoastaan tempuilla pelaajan omien taitojen tasolla. Sääntönä on että kun temppusarja (”ralli” tai ”satsi”) laskee alle tämän tason tai footbag karkaa kontrollista ja putoaa on pelaajan syötettävä footbag seuraavalle ringissä olevalle pelaajalle. Näin footbag kiertää ringissä ja jokainen pelaaja saa vuorollaan pelata ja levätä. Rinki on sosiaalinen tilanne ja muitten suorituksiin reagoidaan, hyvistä suorituksista annetaan propseja ja yritetään tietysti pistää itse paremmaksi jos pystyy.
Tämä mahdollistaa sen että kaikki pelaavat omalla tasollaan. Pelasitpa sitten millä tasolla tahansa yksi sääntö pätee kaikille kun pelataan ringissä:
ÄLÄ KOSKAAN SYÖTÄ PUDONNUTTA FOOTBAGIA ITSELLESI!
Heitä kädellä footbag aina seuraavalle ringissä olevalle. Jos hänen mielestään ansaitset uuden yrityksen niin hän syöttää footbagin takaisin sinulle. Tuttujen kesken voidaan tietysti ottaa rennommin etiketin kanssa.
Tasot
Footbag freestylessä temppu voidaan jakaa pieniin osiin tai konsepteihin, addeihin, jotka antavat osviittaa tempun monimutkaisuudesta, mutteivät suoraan kerro tempun vaikeudesta. Temppusarjat voidaan jakaa karkeasti addien mukaan ryhmiin.
Vähintään 1 addin temppusarjat (kickless):
Kun pelaaja tuntuu pääsevänsä sille tasolle että pystyy pitämään footbagiä jo peruspotkuilla ilmassa kohtalaisen sujuvasti on aika siirtyä ensimmäiseen tasoon.
Tällä tasolla pelaajan on lähdettyään tekemään temppusarjaa pyrittävä linkittämään temppuja siten ettei väliin tule yhtään peruspotkua kontrollin takaisin saamiseksi. Silloin pelaaja voi käyttää esimerkiksi varvaskoppeja pysyäkseen kontrollissa. Heti kun footbag karkaa kontrollista ja pelaaja joutuu käyttämään jotain peruspotkua, loppuu temppusarja siihen ja pelaajan on syötettävä footbag seuraavalle pelaajalle.
Vähintään 2 addin temppusarjat (tiltless):
Kun yhden addin temput alkavat tuntua jo kohtalaisen helpolta on aika siirtyä seuraavalle tasolle.
Tällä tasolla pelaajan on karsittava kaikki yhden addin temputkin peruspotkujen lisäksi temppusarjastaan. Eli heti kun footbag karkaa kontrollista sen verran ettei pelaaja pysty tekemään enää 2 addin tai vaikeampaa temppua on hänen syötettävä.
Tällä tasolla olevat pelaajat ovat jo aika taitavia, ja tämä taso on kaikkein kehittävin, koska tällä tasolla pelaaja oppii ymmärtään temppujen linkittämisidean perusteellisesti.
Vähintään 3 addin temppusarjat (guiltless):
Kyllä arvasit oikein, Tällä tasolla pelaajien temppusarjoissa saa ainoastaan olla temppuja jotka ovat arvoltaan 3 addia tai yli. Heti 2 addin temppuun tai sitä alempaan tippuminen johtaa siihen että temppusarja loppuu siihen ja footbag on syötettävä.
Tällä tasolla olevat freestyle pelaajat ovat jo todella kovatasoisia pelaajia. Maailmalla tämä taso on pro-pelaajien yleisen rinkipelin taso.
Kaikki videosivuilla olevat temppusarjavideot ovat tätä tasoa. Lataa sivuilta video ja seuraa temppusarjaa ja huomaa etteivät videoissa esiintyvät pelaaja koskaan tee alle 3 addin temppua.
Lopuksi…
Nyt kun tiedät miten homma toimii voit alkaa treenaamaan temppusarjoja, Muista kuitenkin että sinun tulee ensin hallita peruspotkut ennen kuin kannattaa lähteä harjoittelemaan temppuja ja temppusarjoja. Erinomainen harjoitus tähän on 1000 kosketuksen harjoitus. ONNEA!